Kröller-Müller Museum

Onze samenwerking met het Kröller-Müller Museum begon met een mooi gesprek. Over hoe kinderen de wolkenherder willen knuffelen en hoe bezoekers per ongeluk tegen een lange, witte wand leunen, die dan plots een kunstwerk (Wandreliëf, Ad Dekkers) blijkt te zijn.

In het Kröller-Müller Museum mag gelachen worden, gediscussieerd en in de beeldentuin mag je lekker rennen. Het educatieteam helpt bezoekers beter kijken en denken, maar legt niet zoveel uit. Bewust. Er is kijk-aandacht tijdens het bezoek, er is ontspanning en plezier, maar minder ruimte leren en lezen.

Jammer, want er is altijd wel veel te vertellen. En als je als museumbezoeker meer weet, kun je beter kijken. 

Klant
Het Kröller-Müller Museum

Team
Het Kröller-Müller Museum

Herman Tibosch
Sandra boks
Rudolf Das


Fonk
Illustratie & Lead:
Astrid
Concept: Astrid & Stephanie
Visual design: Leonie


Doelgroep
Gezinnen met kinderen van 2 t/m 12 jaar
Schoolklassen


Product
Fysieke kaarten

wavetransparant-updatewavetransparant-update
wavetransparant-updatewavetransparant-update

En dus bedachten we samen de  blind date. Zo werkt het :

  • Families (en nu ook schoolklassen) vragen een blind date aan via de site van het museum.

  • Ze krijgen een kaartenset thuisgestuurd met daarin drie opdrachten.  

  • De eerste twee opdrachten doen ze samen: thuis of op school. De opdrachten zijn creatieve maak opdrachten, die je laten ervaren hoe en waarom de kunstenaar deed wat hij deed. (Maar je weet niet over welk werk het gaat; het is tenslotte een blind date!)

  • De derde opdracht doen ze in het museum: ze zoeken het werk en kijken er samen naar. 


Tijdens de eerste proefuitgave hebben we van families gehoord dat ze het erg leuk vonden. Dat thuis voorbereiden heel creatief en plezierig was, en dat het museumbezoek er meer betekenis door kreeg. En –heel belangrijk- dat de kunstwerken langer bekeken werden en beter begrepen. 

wavetransparant-updatewavetransparant-update
wavetransparant-updatewavetransparant-update

Nieuwe volgorde:
informatie, betekenis, het werk

In de blind dates hebben we met opzet de traditionele volgorde het werk > de informatie > de persoonlijke betekenis omgedraaid. In de dynamiek van een museumbezoek is niet altijd tijd om rustig verdiepende informatie tot je te nemen, aan vinden de persoonlijke betekenis, gekoppeld aan de kennis over het kunstwerk komen mensen dan ook niet altijd toe.

De nieuwe volgorde is anders

In de blind dates beginnen we met informatie: iets over de werkwijze, visie, opvatting of techniek van de kunstenaar. Meteen daaraan gekoppeld zijn creatieve maak-opdrachten: de nieuwe kennis die families hebben, gaan ze meteen toepassen. Dit soort concentratie kan goed thuis en op school. En de spanningsboog naar het museumbezoek motiveert extra. Pas na de thuisopdrachten gaan ze naar het echte werk kijken.

wavetransparant-updatewavetransparant-update
wavetransparant-updatewavetransparant-update

Actief leren kijken

Alleen kijken of lezen heeft minder effect dan leren door te doen: daarom zijn de opdrachten creatieve maak-opdrachten. Families leren met hun handen. Ze maken kunst, net als de kunstenaar. Daarnaast hebben deze opdrachten een verbindende kwaliteit: gezinsleden of scholieren werken er samen aan. Voor veel ouders is dit nieuw: zij zijn in het opvoeden vaak meer faciliterend (ze leggen dingen uit) en worden nu gevraagd inhoudelijk zelf mee te doen. Verrassend en leuk.

Verschillende blind dates

Inmiddels is er een hele serie blind dates, bij de vaste collectie, maar ook bij Jean Arp tentoonstelling. De blind dates zelf kunnen we natuurlijk niet laten zien, dan is de verrassing weg. Wil je het zelf ervaren? Vraag snel een date aan!

We hebben genoten en geleerd van de samenwerking met het Kröller-Müller Museum en zijn erg trots op het resultaat.

Meer weten over Blind date met het Kröller-Müller Museum? 
Astrid vertelt je er graag over.