We maken Hoi Dokter omdat we zien dat er onvoldoende goede instrumenten zijn om jonge kinderen goed te begeleiden voor, tijdens en na een ziekenhuisbezoek of opname. Veel beschikbaar materiaal leidt van de opname af in plaatst het kind voor te bereiden of is alleen bedoeld voor ouders. Volgens pedagogen is dat niet de juiste aanpak. Goede begeleiding is sociaal, eerlijk en geeft ruimte voor verdriet en angst.

Met Hoi Dokter ondersteunen we het hele gezin en zorgen we dat alle emoties rondom de opname op een goede manier gedeeld en verwerkt worden.  

Klant
Eigen project

Team
Product owner:
Madelon 
UX Design: Madelon
Creative developer: Jurre

Creative director: Astrid

Doelgroep
Gezinnen met jonge kinderen die zich moeten voorbereiden op een ziekenhuisopname.

Product
Hoi Dokter iOS app (iPad)

wavetransparant-updatewavetransparant-update
wavetransparant-updatewavetransparant-update

Testen en bouwen
met families

Hoi Dokter is ontstaan naar aanleiding van een persoonlijke ervaring van een vriendin.

De eerste strip is gemaakt op gevoel en het resultaat was indrukwekkend. Daarom hebben we besloten Hoi Dokter als eigen product te ontwikkelen. Nu niet meer alleen op gevoel, maar gebaseerd op onderzoek en met veel ruimte voor testen. Zodat we zeker weten dat we gezinnen echt goed kunnen helpen.

Onze uitgangspunten

In de onderzoeksfase hebben we gesproken met pedagogen en kinderartsen, ouders en kinderen en leerkrachten. Uit die fase en op basis van onze kennis en ervaring uit andere projecten hebben we een aantal uitgangspunten geformuleerd:

    • Ouders zijn het allerbelangrijkst in de voorbereiding 
    • Een realistische weergave van wat gaat komen is belangrijk; zo haal je irreële gedachten weg 
    • Een goede voorbereiding geeft ruimte aan emoties en angst en stimuleert het stellen van vragen  
    • Goede voorbereiding is voor ieder kind iets anders omdat ieder kind en gezin anders is 
    • Het betrekken van broers en zussen is belangrijk voor de balans in het gezin  
    • De ziekenhuisopname zelf is de kern, maar het voortraject en achteraf terug kunnen kijken (en herbeleven) is ook heel belangrijk.

    wavetransparant-updatewavetransparant-update

    • Hoi Dokter gebruik je voor, tijdens en na de opname
    • Hoi Dokter is eerlijk over een ziekenhuisopname.
    • Ieder gezin kiest zelf op welk moment en op welke manier zij de voorbereiding doen.
    • Hoi Dokter faciliteert het gesprek tussen ouder en kind, de app is gericht op gezamenlijk gebruik 
    • Hoi Dokter helpt bij het samen praten over emoties en angst

    wavetransparant-updatewavetransparant-update

    De eerste tests:
    Op papier!

    Gebaseerd op de uitgangspunten hebben we een papieren prototype gemaakt en dat samen met een gezin getest waarvan de kleuter voor een operatie naar het ziekenhuis moest. We hebben themakaarten gemaakt die allemaal los besproken konden worden. Met per thema informatie voor de ouders die helpt met het gesprek. Ook hebben we een tool gemaakt om emoties te kunnen benoemen en bespreken.

    De belangrijkste uitkomst was dat het prototype echt had geholpen. Daar waren we allemaal heel blij mee!

     • Een modulaire opbouw is erg goed: soms is er meer aandacht voor een thema nodig, soms minder. Gezinnen moeten dat zelf kunnen kiezen.
     • Het is goed als gezin emoties te bespreken: als iedereen vertelt hoe die zich voelt, kan het jonge kind dat ook makkelijker delen. 
     • Het was een goede keus het gezonde zusje een rol te geven. Zo voelde zij zich belangrijk en gezien. (Bij een eerdere opname was ze onrustig en jaloers geworden.)

    wavetransparant-updatewavetransparant-update
    wavetransparant-updatewavetransparant-update

    Identificatie

    Belangrijk in ons onderzoek was de vraag van identificatie: wanneer weet het kind dat het over hem gaat? Aanvankelijk was het plan kinderen foto’s te laten uploaden in de app. Tijdens het testen bleek echter dat het dan letterlijk te dichtbij kwam. 

    In de uiteindelijke versie maken kinderen de poppetjes zelf, zo weten ze wie wie is, maar kunnen ze hun verhaal van veilige afstand beleven. 

    Het ontwerp van de poppetjes is met opzet niet realistisch; zo is er voor ieder gezin voldoende ruimte zich er mee te kunnen identificeren.

    Interactief verhaal

    In samenwerking met pedagogisch medewerkers en kinderartsen hebben we een aantal thema’s vastgesteld die aan bod moeten komen: 

    • Logeren
    • Wie kom je tegen?
    • De operatie
    • Pijn
    • Eten  
    • Spelen


    De thema’s omvatten de informatie rondom de behandeling (belangrijk voor het ziekenhuis), maar ook informatie over het dagelijks leven (belangrijk voor het kind). Per thema is er een klein interactief verhaal. Gezinnen kiezen zelf in welke volgorde ze de thema’s bekijken en hoeveel aandacht ze ieder thema geven. Voor ouders is er per thema verdiepende informatie, die ze helpt in het gesprek met hun kind.

    wavetransparant-updatewavetransparant-update
    wavetransparant-updatewavetransparant-update

    Maatwerk per ziekenhuis

    Omdat we de app voor veel verschillende ziekenhuizen geschikt willen maken, is het belangrijk maatwerk content te kunnen aanbieden. De kleur van de gordijnen, de plek van de wasbak, allemaal details die anders kunnen zijn. Voor de behandeling is dat misschien niet erg belangrijk, maar voor de belofte naar het kind toe wel.

    En dus is er in de abstracte getekende omgeving ruimte voor het toevoegen van foto’s: we voegen het echte ziekenhuis toe.

    Ziekenhuizen uploaden hun maatwerk content via een CMS en maken de app zo ook voor gebruik bij hen geschikt!

    Wat hebben we geleerd?

    Belangrijkste dat we hebben geleerd is dat de dynamiek in het gezin altijd de kern moet zijn. Pas als zij voelen dat het goed is, gaan ze het gebruiken. 

    Het gesprek tussen ouders en kind is de kern; de app dient ter ondersteuning daarvan.

    We zijn er trots op.

    Meer weten over Hoi Dokter?
    Madelon vertelt je er graag over.