OBA onderzoekers

De OBA is altijd nauw verbonden met haar leden. En met de kinderdirecteur (vorig jaar geïntroduceerd) geeft de OBA ook de jonge doelgroep een belangrijke stem. Dit jaar is er niet alleen een directeur, maar ook een hele groep onderzoekers: 10 kinderen tussen 8 en 12 jaar, die als ontwerpende onderzoekers, of onderzoekende ontwerpers, of gewoon als woest creatief team een aantal uitdagingen binnen de OBA oppakt.

Klant
OBA

Team
OBA:
Emma Eigenraam
Lead: Astrid poot
Sessie begeleiders: Madelon Oude Vrielink, Stephanie Buijs


Doelgroep
OBA medewerkers en OBA onderzoekers

Product
Begeleiding van het onderzoekstraject OBA onderzoekers

wavetransparant-updatewavetransparant-update
wavetransparant-updatewavetransparant-update

Vrijdagavond: pizza!

In zeven bijeenkomsten werkten ze hard aan oplossingen voor problemen die de OBA had gekozen én aan onderwerpen die ze zelf meebrachten. De onderzoekers werden begeleid door de medewerkers van de OBA. 

Wat is ontwerpen?

Voorafgaand aan het traject hebben we voor de OBA medewerkers twee trainingen verzorgd. De eerste ging over ontwerpen. Wat is ontwerpen? Welke verschillende visies op ontwerpen zijn er? En hoe denken kinderen over ontwerpen? Hoe kun je ontwerpprincipes voor kinderen inzichtelijk en reproduceerbaar maken?

De meeste mensen zien ontwerpen als een primair functioneel proces, maar het op ervaring gerichte ontwerpen is voor kinderen minstens zo interessant.

Klassiek proces: Hoe het gaat

Onderzoek - definitie - ideeën - maken - testen (of zoiets).

Veel methodes in ontwerpen zijn onbedoeld een rem op de creativiteit. Ontwerpen is geen lineair proces.

wavetransparant-updatewavetransparant-update

Hoe ontwerp je een goede co-creatie sessie?

In de tweede sessie vertelden we over het bedenken van een goede sessie. Wat voor ritme kies je? Welke werkvormen werken goed? En hoe kies je de juiste? Hoe zorg je dat je het doel bereikt en wat doe je als alles anders loopt dan gepland? (Wat altijd gebeurt!)

Opzet van een fijne sessie: een goede start en afronding, geleidelijk minder veilig, goede afwisseling tussen alleen en samen.

wavetransparant-updatewavetransparant-update

Na de inleidende workshops heeft de OBA zelf de sessie geleid, met ondersteuning van ons. De kinderen hebben aan drie concrete projecten gewerkt, en hele mooie oplossingen bedacht. Hele complexe: zoals een bibliotheek kat waar niemand allergisch voor is, hele grote: een promotierobot voor bij het kinderkookcafe en hele heldere: het snekrek.  

Het snackrek! (Foto Emma Eigenraam)

‘Het team van OBA Onderzoekers deed, tijdens Pizzasessie 6, veldonderzoek in de supermarkt naast OBA Oosterdok. Ze ontdekten, al glurend vanachter de schappen met appels en peren, het goedlopende snackrek bij de kassa.

'Zo'n rek moet ook in de OBA komen! Naast de lendomaat waar je boeken kan lenen', werd er enthousiast geroepen! Een plek waar je snel even lekkere (maar ook gezonde) 'boekensnacks' kan pakken om te lenen met je OBA-pas. De handen werden die middag meteen uit de mouwen gestoken en de conceptversie van het OBA Snackrek is klaar.’

Wat hebben we geleerd?

De sessies waren vrolijk en productief. Ze waren fijn onvoorspelbaar, maar ook genoeg binnen de lijntjes. Er zijn mooie inzichten opgedaan en de collectie met werkvormen kan door de OBA ook in latere projecten worden ingezet. En dat maakt het project duurzaam!

De verslagen van de sessies staan op de site van de OBA. Lekker lezen! https://www.oba.nl/jeugd/juniorjobs/oba-onderzoekers-2018.html

Wij vonden het mooi. Dank OBA.

Meer weten over Samen werken aan de bibliotheek!? Astrid vertelt je er graag over.